baner.png
Flaga UE

 Szkoła Branżowa I stopnia Nr 8 w Bytomiu
bierze udział w projekcie Erasmus+

 

Wejdź na stronę projektu

Aktualności

zajęcia dla uczniów - KRAWIEC

Krawiec klasa 3a

konstrukcja odzieży
Proszę wpisać lub wydrukować do zeszytu z konstrukcji odzieży.
Podstawowe informacje o formach i szablonach odzieżowych.
1. Form odzieżowa jest to kształt części powierzchni wyrobu odzieżowego. Zawiera ona wszystkie niezbędne szczegóły, zgodne z rysunkiem modelowym, jak zaszewki, fałdy, rozporki, podkroje szyi, pachy itp. W krawiectwie formy odzieżowe nie
uwzględniają dodatków na szwy, zatem do zmodelowanych form należy dodać wielkości
dodatków na szwy i podwinięcia.
2. Dodatek na szew jest to powiększenie formy modelowej na linii konturowe,j mierzone
odległością od linii konturowej formy do linii konturowej szablonu.
Wielkość tego dodatku zależy od sposobu łączenia szwów oraz od struktury materiału
odzieżowego (jego grubości i odporności na strzępienie się).
Z zasady dodaje się:
do wykroju szyi i pach – 1 cm;
w bokach i krawędziach barkowych – 2,0÷3,0 cm;
na założenie dołu – 4,0÷6,0 cm.
3. Zmodelowaną formę, w której uwzględniono dodatki na szwy i podwinięcia nazywamy
szablonem odzieżowym. Jest on wzornikiem wykonanym z papieru lub innego tworzywa,
o wymiarach w naturalnej wielkości, służącym do sporządzania układów szablonów
i wyznaczania kształtu wykrojów elementów odzieżowych (np. szablon odpowiadający
wymiarom indywidualnej figury dla potrzeb krawiectwa miarowego).
W przemysłowej produkcji odzieży wyróżniamy szablony podstawowe, przemysłowe
i pomocnicze.
4. Szablon podstawowy – wzornik opracowany na podstawie rysunku konstrukcyjno- modelowego, będący formą modelową, w której uwzględniono dodatki na szwy i podwinięcia.
Odpowiada wymiarom modelowi odzieżowemu dla reprezentanta danej grupy typologicznej.
Szablon podstawowy zawiera następujące oznaczenia:
podstawowe linie konstrukcyjne (pachy, talii, bioder, pachową tylną i przednią, środka
przodu),
szerokości szwów i podwinięć,
prostokątny układ materiału odzieżowego (nitki osnowy w tkaninie lub kolumienki oczek
w dzianinie zaznaczone linią prostą),
punkty montażowe,
nazwę rodzaju wyrobu odzieżowego,
nazwę elementu odzieżowego,
wielkość odzieży i grupę typologiczną,
ostemplowane krawędzie i naroża.
Szablon podstawowy jest podstawą do opracowania rysunku siatki stopniowania szablonów
dla określonej liczby wielkości odzieży. (rys.38 w załączniku)

3. Szablon pomocniczy – wycinek szablonu przemysłowego służący do nanoszenia
pomocniczych linii i oznaczeń (linii krawędzi wyłogu, punktów montażowych, położenia
kieszeni, zaszewek, rozmieszczenia zapięć) na szablonach przemysłowych i na elementach
odzieży w procesach przygotowania i produkcji odzieży.
(rys.39 w załączniku)

4. Szablon przemysłowy – wzornik opracowany na podstawie rysunku siatki stopniowania szablonów podstawowych, odpowiadający wymiarom wyrobowi odzieżowemu dla określonej wielkości odzieży i grupy typologicznej. Szablon przemysłowy zawiera następujące oznaczenia:
prostokątny układ materiału odzieżowego (nitki osnowy w tkaninie lub kolumienki oczek
w dzianinie zaznaczone linią prostą),
punkty montażowe,
klasę wyrobu odzieżowego (na podstawie Systematycznego Wykazu Wyrobów),
nazwę elementu odzieżowego,
wielkość odzieży i grupę typologiczną,
ostemplowane krawędzie i naroża.
Szablon przemysłowy służy do otrzymywania wykrojów elementów odzieżowych. (rys.40 w załączniku)

stylizacja ubiorów
Zaprojektuj ubiór na wiosnę - odzież, dodatki do ubioru / namaluj lub wytnij i wklej np. z gazety/

materiałoznawstwo odzieżowe
Zrób notatkę o apreturach tkanin.

  

zajęcia dla uczniów - MURARZ - TYNKARZ

Przedmiot: Dokumentacja techniczna:

Należy otworzyć zdjęcie ,,Dokumentacja" (w załączniku) i przeanalizować oraz odczytać rzut poziomy i przekroje pionowe budynku.

Przedmiot: Technologia robót murarsko-tynkarskich

Należy otworzyć zdjęcie ,,Technologia murarsko-tynkarska" na zdjęciu znajduje się zbiór zadań do rozwiązania i przeanalizować rysunek (przekrój pionowy części budynku, odczytać oznaczenia graficzne)

 

zajęcia dla uczniów - RELIGIA 2

Witam.
Zapraszam moich uczniów do zabawy :-)
Udostępniał będę testy on-line, które otwarte będą przez godzinę. Można za to uzyskać oceny z aktywności.
Codziennie wstawiał będę link, który po zamknięciu będę oceniał.
Najbliższy rozkład:
19 marca
godz. 9.00 klasy 1b, 1c, 1d
godz. 10.00 klasy 1h, 1i
godz. 11.00 klasy 2a, 2b, 2c, 2,d
godz. 12.00 klasy 3b, 3c, 3d, 3e
Zapraszam p. Dominik :-)

test dla klas 1b, 1c, 1d

Witam. Link do testu z religii. Zapraszam do zabawy. Test zostanie zamknięty o 9.50. Link jeśli nie działa po kliknięciu należy przekopiować w pole wyszukiwania.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdD_U072_EO3ODKXpnRwAIjoewVPih8L-rekHdpcjCsyabJhA/viewform?usp=sf_link

zajęcia dla uczniów - PIEKARZE

Piekarze
Proszę o zapoznanie się z następującymi materiałami:
https://www.youtube.com/watch?v=nSxTbw6BoI8
https://www.youtube.com/watch?v=w32WwXAiXpg
https://www.youtube.com/watch?v=NQqwivtMZvU
https://www.youtube.com/watch?v=TgajVWvQz2o
https://www.youtube.com/watch?v=ELm28QR4Vlw
https://www.youtube.com/watch?v=jzWuoMNtXr8

KLASA 1 B
TEMAT - PODSTAWOWE ZASADY UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY

Proszę zapoznać się z materiałem na kanale Youtube dotyczący pierwszej pomocy
https://www.youtube.com/watch?v=EEQr_GnUZc0 - ZŁAMANIA, KRWAWIENIE, URAZY.

https://www.youtube.com/watch?v=MqXzommAuIs - OPARZENIA.
PROSZĘ O ZAPOZNANIE SIĘ Z MATERIAŁEM VIDEO ORAZ PRZESŁANIE NA ADRES Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. SPOSOBU DZIAŁANIA W PRZYPADKU OPARZENIA ORAZ ZŁAMANIA.

KLASA 1 B
TEMAT - ZAGROŻENIA ZANIECZYSZCZENIAMI ŻYWNOŚCI

PROSZĘ O ZAPOZNANIE SIĘ Z MATERIAŁAMI VIDEO;
https://www.youtube.com/watch?v=LmIx0LAwDZ4 CZĘŚĆ 1
https://www.youtube.com/watch?v=YUb7u1RVPck CZĘŚĆ 2

NA PODSTAWIE MATERIAŁU PROSZĘ O SPORZĄDZENIE KRÓTKIEJ NOTATKI O RADZAJACH ZAGROŻEŃ WYSTĘPUJĄCYCH W ŻYWNOŚCI I PRZESŁANIE JEJ NA ADRES MAILOWY Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Klasa 1f - piekarz (produkcja piekarska)
Temat do opracowania > ogólne zasady higieny produkcji w piekarnictwie
1. Ze źródeł ogólnodostępnych (scholaris.pl/resources/zasoby, lub kno.ore.edu.pl/ repozytorium) wyszukaj systemy zapewniania jakości i bezpieczeństwa GHP, GMP i HACCP. Na podstawie wyszukanego źródła sporządź notatkę opisującą jakie zasady higieny zgodnie z GHP powinny być przestrzegane w piekarni

Klasa 1f - piekarz (wyposażenie techniczne piekarni)
Temat do opracowania > środki ochrony indywidualnej i zbiorowej
1. Ze źródeł ogólnodostępnych (scholaris.pl/resources/zasoby, lub kno.ore.edu.pl/ repozytorium) wyszukaj w jakich warunkach stosujemy środki ochrony indywidualnej. Jakie środki ochrony zbiorowej stosujemy przed hałasem

KLASA 2 A PRODUKCJA PIEKARSKA
Na podstawie notatek w zeszycie, podręczników, oglądanych filmów o produkcji piekarskiej oraz wiadomości z Internetu proszę opracować w zeszycie następujące zagadnienia, odpowiedzieć na pytania i rozwiązać zadania:
1. Przedstaw podział wyrobów piekarskich.
2. Co to jest receptura i jakie informacje zawiera?
3. Wyprodukowano 220kg chleba. Receptura podaje wydajność 142. Oblicz
ile kilogramów mąki i wody zużyto do produkcji?
4. Piekarnia wyprodukowała na rannej zmianie 160 bochenków chleba po 1,5kg
każdy. W skład ciasta wchodzi 2% drożdży i 1,5% soli. Oblicz ile to kg ?
5. Narysuj schematy produkcji ciast pszennych metodą jedno i dwufazową
6. Zrób w domu 20 szt. bułek pszennych , podaj recepturę i oblicz wydajność
zrób zdjęcie.
7. Do jakiego pieczywa zastosujesz metodę bezpośrednią a do jakiego
Pośrednią?
8. Opracuj schemat technologiczny do produkcji rogali.
9. Receptura piekarska przewiduje 2% drożdży w cieście na chleb pszenny
i 1,5 % soli. Oblicz ile to kilogramów jeżeli przygotowano ciasto z 60kg mąki?
10. Porównaj metody sporządzania ciast pszennych. Napisz, która jest lepsza
i dlaczego?

KLASA 2A WYPOSAŻENIE TECHNICZNE PIEKARNI
Na podstawie notatek w zeszycie, podręczników, oglądanych filmów o produkcji piekarskiej oraz wiadomości z Internetu proszę opracować w zeszycie następujące zagadnienia, odpowiedzieć na pytania i rozwiązać zadania:
1. Wymień aparaturę kontrolno-pomiarową stosowaną w piekarni
2. Napisz do czego służy PIROMETR ?
3. Czym mierzymy i w jakich jednostkach wilgotność powietrza ?
4. Masę towarów mierzymy za pomocą wag. Przedstaw podział tych urządzeń
5. Co to jest transport pneumatyczny mąki?
6. Sklasyfikuj urządzenia chłodnicze wykorzystywane w piekarni.
7. Co to jest i jak działa chłodnia szokowa?
8. W jakiej temperaturze zamrażamy produkty a w jakiej chłodzimy?
9. Jakie maszyny i urządzenia stosuje się w małych piekarniach rzemieślniczych
a jakie w dużych przemysłowych?
10. Przedstaw podział, przeznaczenie i zasadę działania dozowników.
11. W ciągu 1 godziny stołowy rozważa na kęsy 80kg ciasta. Ile czasu potrzebuje
na przygotowanie kęsów z 200kg ciasta?
12. Dzielarko-zaokrąglarka formuje 30szt. bułek w 5 minut. Ile bułek może
uformować w ciągu 2 godzin?

KLASA 3C PRODUKCJA PIEKARSKA
Na podstawie notatek w zeszycie, podręczników, oglądanych filmów o produkcji piekarskiej oraz wiadomości z Internetu proszę opracować w zeszycie następujące zagadnienia, odpowiedzieć na pytania i rozwiązać zadania:
1. Na czym polega kontrola jakości wypieczonego pieczywa i jak ona przebiega?
2. Wymień najczęstsze wady pieczywa – jak powstają i jak im zapobiegać?
3. Na czym polega konfekcjonowanie pieczywa ?
4. Opisz w jakich warunkach i jak długo magazynuje się pieczywo przeznaczone
do sprzedaży ?
5. W jakie urządzenia powinien być wyposażony magazyn i jakie parametry
należy kontrolować?
6. Co to jest HACCP, GMP i GHP i jakie ma zastosowanie i znaczenie dla jakości
produkowanego pieczywa?
7. Wymień etapy produkcji pieczywa, w których pieczywo narażone jest
na zakażenia i obniżenie jego jakości.
8. O czym mówi informacja, że „ususzka” ( ubytek magazynowy) wynosi 2%.

KLASA 3 C WYPOSAŻENIE TECHNICZNE PIEKARNI
Na podstawie notatek w zeszycie, podręczników, oglądanych filmów o produkcji piekarskiej oraz wiadomości z Internetu proszę opracować w zeszycie następujące zagadnienia, odpowiedzieć na pytania i rozwiązać zadania:
1. Jakie mamy rodzaje krajalnic do pieczywa?
2. Wymień maszyny i urządzenia do schładzania pieczywa.
3. W zeszycie masz już opracowaną linię do produkcji bułek drobnych
i chleba. Na tej podstawie opracuj i narysuj linie do produkcji chałek
i rogali.
4. Krajalnica ma wydajność 500szt. chleba / 1 godzinę. Ile czasu potrzeba
na pokrojenie 160 szt. chleba?
5. Z linii produkcyjnej do bułek w ciągu 2 godzin otrzymano 1200szt. bułek
Oblicz jaka jest wydajność linii?
6. Wymień urządzenia w magazynie wyrobów gotowych.
7. Jakie wymagania muszą spełniać środki transportu pieczywa?
8. Opisz zasady bhp w obrocie pieczywem?