baner.png
Flaga UE

 Szkoła Branżowa I stopnia Nr 8 w Bytomiu
bierze udział w projekcie Erasmus+

 

Wejdź na stronę projektu

Aktualności

zajęcia dla uczniów - PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

Podstawy przedsiębiorczości

klasy 1 i 2

1. Jakie ubezpieczenia obejmuje system ubezpieczeń społecznych.
2. Napisz jakie są prawa i obowiązki pracownika według kodeksu pracy.

Krzyżówka - załącznik nr 1

Pytania:

1.Osoba nerwowa, impulsywna, szybko popadająca w konflikty;
2.Brak czegoś, co jest mu niezbędne do życia i rozwoju;
3.Zachowanie danej osoby, której oczekują inni ludzie;
4.Osoba prowadząca działalność gospodarczą;
5.Miejsce spotkania kupujących i sprzedających;
6.Upomnienie, nagana, zwolnienie;
7.Wzrost poziomu cen dóbr i usług;


Klucz odpowiedzi:

1.Choleryk
2.Potrzeba
3.Rola
4.Przedsiębiorca
5.Rynek
6.Kara
7.Inflacja

zajęcia dla uczniów - EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA

Edukacja dla bezpieczeństwa

klasy 1

Edukacja dla bezpieczeństwa
Temat: Nagłe zatrzymanie krążenia u osoby dorosłej.

1.Podstawowe czynności ratujące życie (Basic life support – BLS)
Podstawowe czynności resuscytacyjne, czyli tzw. resuscytacja bezprzyrządowa,
obejmuje utrzymywanie drożności dróg oddechowych oraz podtrzymywanie
oddychania (sztuczna wentylacja) i krążenia (masaż zewnętrzny serca)
załącznik nr 1


Technika czynności związanych z BLS
OCEŃ REAKCJE
– spróbuj nawiązać kontakt z ofiarą: delikatnie potrząśnij za ramiona, głośno zapytaj: – np.: co się Pani (Panu) stało?
(ewentualnie sprawdź reakcje na mocne dotknięcie – np. klepnięcie w policzek lub ból np. przez uszczypnięcie płatka usznego);
– JEŻELI OFIARA REAGUJE
(daje wyraźne oznaki życia – odpowiada lub porusza się)
– pozostaw ją w pozycji w jakiej była;
– sprawdzaj co jakiś czas parametry życiowe;
– w razie potrzeby sprowadź pomoc.
– JEŻELI OFIARA NIE REAGUJE
– zawołaj głośno pomoc.
UDROŻNIJ DROGI ODDECHOWE
– odwróć ratowanego na plecy;
– odegnij głowę do tyłu ręką umieszczoną na czole ratowanego (nie wolno w podejrzeniu urazu szyi!);
– drugą ręką unieś żuchwę;
– w przypadku podejrzenia urazu kręgosłupa szyjnego – każdy chory z zaburzeniami świadomości po urazie – jedynie uniesienie żuchwy – ze stabilizacją głowy w pozycji pośredniej bez jej odginania;
(zawsze trzeba pamiętać o usunięciu obluzowanych protez zębowych oraz wszelkich ciał obcych, np. wydzieliny, śluzu, krwi, wymiocin, resztek jedzenia itp. zalegających w jamie ustnej);
SPRAWDŹ ODDECH
– popatrz na ruchy oddechowe klatki piersiowej lub brzucha;
– posłuchaj oddechu przy ustach ratowanego;
– poczuj wydychane powietrze na policzku (grzbiecie dłoni).
(masz na to tylko 10 sekund).
– JEŻELI OFIARA ODDYCHA PRAWIDŁOWO
– ułóż ratowanego w pozycji bezpiecznej (tzw. pozycja boczna ustalona);
– wezwij pomoc;
– kontroluj regularnie oddech, wyklucz oddechy agonalne.
– JEŻELI OFIARA NIE ODDYCHA
ALARM – wezwij pomoc, gdy pacjent jest nieprzytomny i nie oddycha prawidłowo
(telefonicznie – 999, 112, lub – przy braku telefonu – wyślij kogoś lub sprowadź pomoc sam, nawet jeżeli musisz zostawić ofiarę – oprócz sytuacji wyjątkowych – NZK wtórne do bezdechu).

zajęcia dla uczniów - CUKIERNIK 2

Cukiernik

klasy 2b, 2c

KLASA 2b

technologie produkcji cukierniczej

Wykonaj i napisz w zeszycie przepis https://aniastarmach.pl/przepis/muffinki-bananowe/
Moduł II – Charakterystyka surowców słodzących i mącznych wykonaj notatkę https://kno.ore.edu.pl/moodle/course/view.php?id=697

KLASA 2b

zajęcia praktyczne

Bardzo proszę o przekazanie uczniom klasy II b aby opracowali w zeszytach lub na kartkach i powtórzyli w ramach zajęć praktycznych tematykę z zakresu :

Temat:Charakterystyka ciasta biszkoptowego.
1.Charakterystyka ciasta biszkoptowego.
2. Metody sporządzania ciasta biszkoptowego.
3. Asortyment wyrobów z ciasta biszkoptowego.
4.Wady ciast biszkoptowych i przyczyny ich powstawania.
5.Temperatura i czas wypieku wyrobów.

Temat:Charakterystyka ciasta biszkoptowo - tłuszczowych.
1.Charakterystyka ciasta biszkoptowo - tłuszczowego.
2. Metody sporządzania ciasta biszkoptowo - tłuszczowego.
3. Asortyment wyrobów z ciasta biszkoptowo- tłuszczowego.
4.Wady ciasta biszkoptowo - tłuszczowego i przyczyny ich powstawania.
5.Temperatura i czas wypieku wyrobów.

KLASA 2b

technika w produkcji cukierniczej
Temat do opracowania> maszyny i urządzenia do obróbki ciasta.
1. Ze źródeł ogólnodostępnych (scholaris.pl/resources/zasoby, lub kno.ore.edu.pl/ repozytorium) wyszukaj maszyny i urządzenia służą do obróbki ciasta

KLASA 2c

technologie produkcji cukierniczej

Polecenie
1. Zapoznaj się z treścią modułu nr. 1: Półprodukty cukiernicze: masy i kremy
2.Obejrzyj wideocast
3. Zrób krótką notatkę z marcepana
3. Wykonaj w zeszycie zadanie 1,2,3,4
https://kno.ore.edu.pl/moodle/course/view.php?id=698

KLASA 2c

Test
Przedmiot: Technika w produkcji cukierniczej
Dział: Narzędzia ręczne oraz maszyny i urządzenia do wytwarzania i obróbki ciasta

1. Do narzędzi ręcznych w ciastkarni należy:
a) wózek widłowy
b) stół
c) wałek drewniany
2. Tylki to:
a) końcówki worków do kremu
b) rodzaje sita
c) ranty do tortów
3. Radełko służy do:
a) nadziewania pączków
b) wycinanie ciasta i faworków
c) smarowania ciasta rozmąconym jajem
4. Niezbyt staranne mycie zaschniętych powierzchni może spowodować :
a) pęknięcie narzędzia
b) odbarwienie narzędzia
c) zakażenie produktów
5. Miesiarki dzielą się na:
a) miesiarki z dzieżą wyjezdną i stacjonarną
b) mesiarki ręczne i automatyczne
c) mieszarki szybkoobrotowe i nieobrotowe
6. Urządzenie do podnoszenia i wylewania ciasta z dzieży to:
a) mieszarka
b) ubijarka
c) wywrotnica
7. Podstawowe elementy miesiarki to:
a) dzieża, miesidło i osłona
b) dzieża, osłona i system napędowy
c) dzieża, miesiło i system napędowy

8. Do ubijania piany stosuje się miesidło w kształcie:
a) rózgi
b) haka
c) łopatki
9.Urządzenie stosowane do mieszania ciast „ciężkich” to:
a) rogalikarka
b) zagniatarka
d) ubijarka
10.Foremki, pędzle, skrobaki to:
a) pozostały sprzęt w ciastkarni
b) podstawowy sprzęt w ciastkarni
c) przyrządy do malowania
11. Przed rozpoczęciem produkcji należy:
a) włączyć maszynę do sieci elektrycznej i ją oczyścić
b) sprawdzić ustawienie i stan elementów roboczych( noży , walców, taśm )
c) wezwać elektryka aby usunął resztki produktów znajdujących się w maszynie
12. Do czynności produkcyjnych może zostać dopuszczony pracownik, który odbył:
a) rozmowę kwalifikacyjną
b) praktykę próbną
c) odpowiednie szkolenie
13. Miesiarki do ciast są wyposażeniem:
a) przygotowalni półproduktów
b) wykańczalni wyrobów
c) formierni - obrabialni
14. Dzielarki, zaokrąglarki, wałkowarki są wyposażeniem:
a) przygotowalni półproduktów
b) wykańczalni wyrobów
c) formierni- obrabialni
15. Który z wymienionych przenośników służy do transportu materiałów sypkich luzem:
a) przenośnik hydrauliczny
b) przenośniki czerpakowy
c) młynkiem uniwersalnym

16. Do miażdżenia maku i orzechów wykorzystuje się urządzenie zwane:
a) trójwalcówką
b) młynem udarowym
c) młynkiem uniwersalnym
17. Maszyny do mechanicznej obróbki ciasta to:
a) dzielarko- kształtownice
b) miesiarki
c) krajalnice
18. Wywrotnice służą do:
a) mieszania ciasta
b) kształtowania ciasta
c) przelewania ciasta w celu dalszej obróbki
19. Wałkowarki stosuje się do wałkowania:
a) ciasta drożdżowego i francuskiego
b) ciasta francuskiego i biszkoptowego
c) ciasta biszkoptowego i kruchego
20. W ciastkarstwie nie stosuje się formierek:
a) wykrawających i wyciskających
b) wytłaczających i wykrawających
c) wydłużających i wałkujących

KLASA 2c

zajęcia praktyczne

Proszę zobaczyć film i przypomnieć sobie wiadomości na temat ciasta kruchego.

https://www.youtube.com/watch?v=bVgKsERtUs4

Ćwiczeniem do tego tematu będzie ciasto kruche z jabłkami, które proszę abyście wykonali na podstawie załączonego filmu. Wykaz potrzebnych produktów podany jest na początku filmu.

https://www.youtube.com/watch?v=_eFTfceZuPg

Podczas wykonywania ćwiczenia proszę pamiętać o właściwej organizacji stanowiska pracy i zachowaniu higieny produkcji.

Do oceny ćwiczenia proszę wysłać 3 zdjęcia:

1. Stanowiska pracy przed przystąpieniem do wykonywania ciasta, gdzie widoczne są wszystkie produkty i narzędzia pracy

2. Ciasta kruchego bezpośrednio po zarobieniu, a przed wyłożeniem do formy

3. Gotowego wyrobu, czyli ciasta po wypieczeniu i odkrojeniu 1 porcji tak, aby widoczny był przekrój ciasta.

Zdjęcia można wysłać na mojego Messengera lub na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

zajęcia dla uczniów - CUKIERNIK 1

Cukiernik
klasy: 1a, 1d, 1e, 1i

KLASA 1a

technologie produkcji cukierniczej

https://www.youtube.com/watch?v=yKzUt4lvxZ4

https://www.youtube.com/watch?v=kFjrL7fTVwA

http://www.mamz.pl/almanach/skrypty/pokazy/typ_maki.pdf

KLASA 1d oraz 1i

technologie produkcji cukierniczej

Polecenie:
1. Zapoznaj się z treścią modułu nr.3,
2. Obejrzyj wideocast
3. Zrób krótką notatkę z owoców
4. Wykonaj w zeszycie zadanie 1,2,3
https://kno.ore.edu.pl/moodle/course/view.php?id=697

KLASA 1d oraz 1 i

Przedmiot: TECHNIKA W PRODUKCJI CUKIERNICZEJ
Bogumiła Ostrowska
Klasy: Id, Ii proszę o rozwiązanie testu z wykorzystaniem notatek z zeszytu
Test z działu „Typowe części maszyn”

Zaznacz poprawną odpowiedź.
1. Połączenie wiążą elementy składowe tak, że mogą się wspólnie poruszać.
a) prawda
b) fałsz
2. Połączenia dzielimy na spoczynkowe i ruchowe.
a) prawda
b) fałsz
3. Do połączeń rozłączanych zaliczamy połączenia gwintowe, lutowane i spawane.
a) prawda
b) fałsz
4. W połączeniach gwintowych wykorzystuje się śruby, wkręty, zawleczki.
a) prawda
b) fałsz
5. Do wyrównywania nierówności łączonych powierzchni służą nakrętki.
a) prawda
b) fałsz
6. Do połączeń kształtowych zaliczmy połączenia klinowe, śrubowe i kołkowe.
a) prawda
b) fałsz
7. Wpusty stosuje się w połączeniach gwintowych.
a) prawda
b) fałsz
8. Połączenia klinowe mogą być wzdłużne i krzyżowe.
a) prawda
b) fałsz
9. Kołki można podzielić w zależności od przeznaczenia, kształtu i umiejscowienia w złączu.
a) prawda
b) fałsz
10. Kołek rozporowy może być wykonany z metalu lub tworzywa sztucznego.
a) prawda
b) fałsz
11. Połączenia wciskowe dzielą się na wzdłużne i poprzeczne.
a) prawda
b) fałsz
12. Nity składają się z łba, trzonu i zakuwki.
a) prawda
b) fałsz
13. Lutowanie to łączenie metali przy użyciu lutu z metalu łatwiej topliwego niż metal nim łączony.
a) prawda
b) fałsz
14. Rozróżnia się lutowanie: elektryczne, termitowe i gazowe.
a) prawda
b) fałsz
15. Spawanie to proces łączenia elementów metalowych, najczęściej z użycia spoiwa.
a) prawda
b) fałsz
16. Zgrzewanie elektryczne dzieli się na: punktowe, liniowe, garbowe i doczołowe.
a) prawda
b) fałsz
17. W połączeniach zgrzewnych wykorzystuje się zjawisko adhezji.
a) prawda
b) fałsz
18. Łożysko toczne zbudowane jest z kadłuba i panewki.
a) prawda
b) fałsz
19. Hamulce działają odwrotnie niż sprzęgła.
a) prawda
b) fałsz
20. Ze względu na kształt elementu ciernego hamulce dzielimy na klockowe, szczękowe i taśmowe.
a) prawda
b) fałsz
21. Przekładnia łączy ze sobą dwa wałki, umożliwiając przeniesienie mocy z jednego na drugi.
a) prawda
b) fałsz
22.Sprzęgła rozłącznie można wyłączyć podczas pracy bez ich demontażu.
a) prawda
b) fałsz
25 Przekładnia służy do przeniesienia ruchu z elementu napędowego na element napędzany z jednoczesną zmianą prędkości i siły.
a) prawda
b) fałsz
24.Wśród przekładni zębatych wyróżniamy przekładnie pasowe, linowe i łańcuchowe.
a) prawda
b) fałsz
25 Działanie hamulca polega na zamianie energii mechanicznej na energię cieplną lub elektryczną.
a) prawda
b) fałsz

KLASA 1e

Przedmiot: TECHNIKA W PRODUKCJI CUKIERNICZEJ

Klasę Ie proszę o rozwiązanie testu z wykorzystaniem notatek z zeszytu
Dział: Materiały rysunkowe
Test z działu „Materiały rysunkowe”

Zaznacz poprawną odpowiedź.
1. Do odmian rysunku technicznego nie zaliczamy:
a) rysunku biologicznego
b) rysunku technicznego maszyny
c) rysunku elektrycznego
2. Przez termin graficzna prezentacja rozumiemy:
a) szkic
b) wykres
c) schemat
3. Podziałka 5:1 to skala:
a) zwiększająca
b) zmniejszająca
c) rzeczywista
4. Symbole graficzne, które umieszcza się na rysunkach technicznych
w celu zwiększenia czytelności rysunku, to:
a) uproszczenia
b) normy
c) normalizacja
5. Do materiałów rysunkowych, które nie ulegają zużyciu, zaliczamy:
a) tusz kreślarski i papier
b) piórka i krzywiki
c) ołówki i gumki
6. Ołówki kreślarskie mają rdzeń:
a) metalowy
b) drewniany
c) grafitowy
7. Ołówki kreślarskie twarde oznaczone są symbolem:
a) H
b) HB, F
c) B
8. Arkusz o wymiarach 297x210 mm oznaczono symbolem:
a) A3
b) A4
c) B5
9. Linia kreskowa składa się z:
a) samych kresek
b) samych kropek
c) kresek i kropek
10.Tabliczka rysunkowa umieszczona jest na rysunku:
a) w lewym górnym rogu
b) w lewym dolnym rogu
c) w prawym dolnym rogu

KLASA 1d

zajęcia praktyczne

TEMAT – PRODUKCJA PÓŁPRODUKTÓW Z CIASTA
Proszę o przygotowanie:
1 jajko
4 szklanki cukru
Łyżeczka cukru waniliowego
¾ szklanki jogurtu truskawkowego
1 szklanka mąki pszennej (144g)
20g roztopionego masła
1 łyżeczka proszku do pieczenia
WYKONANIE;
-Jogurt i jaja ogrzać do temperatury pokojowej, piekarnik nagrzać do 180 stopni.
-Jaja ubić z cukrem na puszystą białą masę, dodać jogurt, roztopione masło, przesianą mąkę wraz z proszkiem do pieczenia - delikatnie wymieszać (Łyżką).
- piec przez 20-22 minut
UWAGA: Można zrobić z połowy proporcji.
W razie pytań lub potrzeby pomocy proszę o kontakt mailowy - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

UWAGA – PROSZĘ U UDOKUMENTOWANIE ZADANIA -GOTOWEGO WYROBU POD POSTACIĄ ZDJĘCIA W TELEFONIE ORAZ ZATRZYMANIE TEGO ZDJĘCIA DO OCENY.

KLASA 1d

zajęcia praktyczne

Wykonaj ćwiczenie i zapisz przepis w zeszycie -https://www.youtube.com/watch?v=WlEyVoJWzCo

KLASA 1e

technologia w produkcji cukierniczej

Temat do opracowania > sery twarogowe.
1. Ze źródeł ogólnodostępnych (scholaris.pl/resources/zasoby) wyszukaj jak charakteryzują się sery oraz jaki jest ich podział.

KLASA 1i

zajęcia praktyczne

TEMAT – PRODUKCJA PÓŁPRODUKTÓW Z CIASTA
Proszę o przygotowanie:
1 jajko
4 szklanki cukru
Łyżeczka cukru waniliowego
¾ szklanki jogurtu truskawkowego
1 szklanka mąki pszennej (144g)
20g roztopionego masła
1 łyżeczka proszku do pieczenia
WYKONANIE;
-Jogurt i jaja ogrzać do temperatury pokojowej, piekarnik nagrzać do 180 stopni.
-Jaja ubić z cukrem na puszystą białą masę, dodać jogurt, roztopione masło, przesianą mąkę wraz z proszkiem do pieczenia - delikatnie wymieszać (Łyżką).
- piec przez 20-22 minut
UWAGA: Można zrobić z połowy proporcji.
W razie pytań lub potrzeby pomocy proszę o kontakt mailowy - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

UWAGA – PROSZĘ U UDOKUMENTOWANIE ZADANIA -GOTOWEGO WYROBU POD POSTACIĄ ZDJĘCIA W TELEFONIE ORAZ ZATRZYMANIE TEGO ZDJĘCIA DO OCENY.