baner.png
Flaga UE

 Szkoła Branżowa I stopnia Nr 8 w Bytomiu
bierze udział w projekcie Erasmus+

 

Wejdź na stronę projektu

Aktualności

zajęcia dla uczniów - PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

Podstawy przedsiębiorczości

klasy 1 i 2

1. Jakie ubezpieczenia obejmuje system ubezpieczeń społecznych.
2. Napisz jakie są prawa i obowiązki pracownika według kodeksu pracy.

Krzyżówka - załącznik nr 1

Pytania:

1.Osoba nerwowa, impulsywna, szybko popadająca w konflikty;
2.Brak czegoś, co jest mu niezbędne do życia i rozwoju;
3.Zachowanie danej osoby, której oczekują inni ludzie;
4.Osoba prowadząca działalność gospodarczą;
5.Miejsce spotkania kupujących i sprzedających;
6.Upomnienie, nagana, zwolnienie;
7.Wzrost poziomu cen dóbr i usług;


Klucz odpowiedzi:

1.Choleryk
2.Potrzeba
3.Rola
4.Przedsiębiorca
5.Rynek
6.Kara
7.Inflacja

zajęcia dla uczniów - EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA

Edukacja dla bezpieczeństwa

klasy 1

Edukacja dla bezpieczeństwa
Temat: Nagłe zatrzymanie krążenia u osoby dorosłej.

1.Podstawowe czynności ratujące życie (Basic life support – BLS)
Podstawowe czynności resuscytacyjne, czyli tzw. resuscytacja bezprzyrządowa,
obejmuje utrzymywanie drożności dróg oddechowych oraz podtrzymywanie
oddychania (sztuczna wentylacja) i krążenia (masaż zewnętrzny serca)
załącznik nr 1


Technika czynności związanych z BLS
OCEŃ REAKCJE
– spróbuj nawiązać kontakt z ofiarą: delikatnie potrząśnij za ramiona, głośno zapytaj: – np.: co się Pani (Panu) stało?
(ewentualnie sprawdź reakcje na mocne dotknięcie – np. klepnięcie w policzek lub ból np. przez uszczypnięcie płatka usznego);
– JEŻELI OFIARA REAGUJE
(daje wyraźne oznaki życia – odpowiada lub porusza się)
– pozostaw ją w pozycji w jakiej była;
– sprawdzaj co jakiś czas parametry życiowe;
– w razie potrzeby sprowadź pomoc.
– JEŻELI OFIARA NIE REAGUJE
– zawołaj głośno pomoc.
UDROŻNIJ DROGI ODDECHOWE
– odwróć ratowanego na plecy;
– odegnij głowę do tyłu ręką umieszczoną na czole ratowanego (nie wolno w podejrzeniu urazu szyi!);
– drugą ręką unieś żuchwę;
– w przypadku podejrzenia urazu kręgosłupa szyjnego – każdy chory z zaburzeniami świadomości po urazie – jedynie uniesienie żuchwy – ze stabilizacją głowy w pozycji pośredniej bez jej odginania;
(zawsze trzeba pamiętać o usunięciu obluzowanych protez zębowych oraz wszelkich ciał obcych, np. wydzieliny, śluzu, krwi, wymiocin, resztek jedzenia itp. zalegających w jamie ustnej);
SPRAWDŹ ODDECH
– popatrz na ruchy oddechowe klatki piersiowej lub brzucha;
– posłuchaj oddechu przy ustach ratowanego;
– poczuj wydychane powietrze na policzku (grzbiecie dłoni).
(masz na to tylko 10 sekund).
– JEŻELI OFIARA ODDYCHA PRAWIDŁOWO
– ułóż ratowanego w pozycji bezpiecznej (tzw. pozycja boczna ustalona);
– wezwij pomoc;
– kontroluj regularnie oddech, wyklucz oddechy agonalne.
– JEŻELI OFIARA NIE ODDYCHA
ALARM – wezwij pomoc, gdy pacjent jest nieprzytomny i nie oddycha prawidłowo
(telefonicznie – 999, 112, lub – przy braku telefonu – wyślij kogoś lub sprowadź pomoc sam, nawet jeżeli musisz zostawić ofiarę – oprócz sytuacji wyjątkowych – NZK wtórne do bezdechu).

zajęcia dla uczniów - CUKIERNIK 2

Cukiernik

klasy 2b, 2c

KLASA 2b

technologie produkcji cukierniczej

Wykonaj i napisz w zeszycie przepis https://aniastarmach.pl/przepis/muffinki-bananowe/
Moduł II – Charakterystyka surowców słodzących i mącznych wykonaj notatkę https://kno.ore.edu.pl/moodle/course/view.php?id=697

KLASA 2b

zajęcia praktyczne

Bardzo proszę o przekazanie uczniom klasy II b aby opracowali w zeszytach lub na kartkach i powtórzyli w ramach zajęć praktycznych tematykę z zakresu :

Temat:Charakterystyka ciasta biszkoptowego.
1.Charakterystyka ciasta biszkoptowego.
2. Metody sporządzania ciasta biszkoptowego.
3. Asortyment wyrobów z ciasta biszkoptowego.
4.Wady ciast biszkoptowych i przyczyny ich powstawania.
5.Temperatura i czas wypieku wyrobów.

Temat:Charakterystyka ciasta biszkoptowo - tłuszczowych.
1.Charakterystyka ciasta biszkoptowo - tłuszczowego.
2. Metody sporządzania ciasta biszkoptowo - tłuszczowego.
3. Asortyment wyrobów z ciasta biszkoptowo- tłuszczowego.
4.Wady ciasta biszkoptowo - tłuszczowego i przyczyny ich powstawania.
5.Temperatura i czas wypieku wyrobów.

KLASA 2b

technika w produkcji cukierniczej
Temat do opracowania> maszyny i urządzenia do obróbki ciasta.
1. Ze źródeł ogólnodostępnych (scholaris.pl/resources/zasoby, lub kno.ore.edu.pl/ repozytorium) wyszukaj maszyny i urządzenia służą do obróbki ciasta

KLASA 2c

technologie produkcji cukierniczej

Polecenie
1. Zapoznaj się z treścią modułu nr. 1: Półprodukty cukiernicze: masy i kremy
2.Obejrzyj wideocast
3. Zrób krótką notatkę z marcepana
3. Wykonaj w zeszycie zadanie 1,2,3,4
https://kno.ore.edu.pl/moodle/course/view.php?id=698

KLASA 2c

Test
Przedmiot: Technika w produkcji cukierniczej
Dział: Narzędzia ręczne oraz maszyny i urządzenia do wytwarzania i obróbki ciasta

1. Do narzędzi ręcznych w ciastkarni należy:
a) wózek widłowy
b) stół
c) wałek drewniany
2. Tylki to:
a) końcówki worków do kremu
b) rodzaje sita
c) ranty do tortów
3. Radełko służy do:
a) nadziewania pączków
b) wycinanie ciasta i faworków
c) smarowania ciasta rozmąconym jajem
4. Niezbyt staranne mycie zaschniętych powierzchni może spowodować :
a) pęknięcie narzędzia
b) odbarwienie narzędzia
c) zakażenie produktów
5. Miesiarki dzielą się na:
a) miesiarki z dzieżą wyjezdną i stacjonarną
b) mesiarki ręczne i automatyczne
c) mieszarki szybkoobrotowe i nieobrotowe
6. Urządzenie do podnoszenia i wylewania ciasta z dzieży to:
a) mieszarka
b) ubijarka
c) wywrotnica
7. Podstawowe elementy miesiarki to:
a) dzieża, miesidło i osłona
b) dzieża, osłona i system napędowy
c) dzieża, miesiło i system napędowy

8. Do ubijania piany stosuje się miesidło w kształcie:
a) rózgi
b) haka
c) łopatki
9.Urządzenie stosowane do mieszania ciast „ciężkich” to:
a) rogalikarka
b) zagniatarka
d) ubijarka
10.Foremki, pędzle, skrobaki to:
a) pozostały sprzęt w ciastkarni
b) podstawowy sprzęt w ciastkarni
c) przyrządy do malowania
11. Przed rozpoczęciem produkcji należy:
a) włączyć maszynę do sieci elektrycznej i ją oczyścić
b) sprawdzić ustawienie i stan elementów roboczych( noży , walców, taśm )
c) wezwać elektryka aby usunął resztki produktów znajdujących się w maszynie
12. Do czynności produkcyjnych może zostać dopuszczony pracownik, który odbył:
a) rozmowę kwalifikacyjną
b) praktykę próbną
c) odpowiednie szkolenie
13. Miesiarki do ciast są wyposażeniem:
a) przygotowalni półproduktów
b) wykańczalni wyrobów
c) formierni - obrabialni
14. Dzielarki, zaokrąglarki, wałkowarki są wyposażeniem:
a) przygotowalni półproduktów
b) wykańczalni wyrobów
c) formierni- obrabialni
15. Który z wymienionych przenośników służy do transportu materiałów sypkich luzem:
a) przenośnik hydrauliczny
b) przenośniki czerpakowy
c) młynkiem uniwersalnym

16. Do miażdżenia maku i orzechów wykorzystuje się urządzenie zwane:
a) trójwalcówką
b) młynem udarowym
c) młynkiem uniwersalnym
17. Maszyny do mechanicznej obróbki ciasta to:
a) dzielarko- kształtownice
b) miesiarki
c) krajalnice
18. Wywrotnice służą do:
a) mieszania ciasta
b) kształtowania ciasta
c) przelewania ciasta w celu dalszej obróbki
19. Wałkowarki stosuje się do wałkowania:
a) ciasta drożdżowego i francuskiego
b) ciasta francuskiego i biszkoptowego
c) ciasta biszkoptowego i kruchego
20. W ciastkarstwie nie stosuje się formierek:
a) wykrawających i wyciskających
b) wytłaczających i wykrawających
c) wydłużających i wałkujących

KLASA 2c

zajęcia praktyczne

Proszę zobaczyć film i przypomnieć sobie wiadomości na temat ciasta kruchego.

https://www.youtube.com/watch?v=bVgKsERtUs4

Ćwiczeniem do tego tematu będzie ciasto kruche z jabłkami, które proszę abyście wykonali na podstawie załączonego filmu. Wykaz potrzebnych produktów podany jest na początku filmu.

https://www.youtube.com/watch?v=_eFTfceZuPg

Podczas wykonywania ćwiczenia proszę pamiętać o właściwej organizacji stanowiska pracy i zachowaniu higieny produkcji.

Do oceny ćwiczenia proszę wysłać 3 zdjęcia:

1. Stanowiska pracy przed przystąpieniem do wykonywania ciasta, gdzie widoczne są wszystkie produkty i narzędzia pracy

2. Ciasta kruchego bezpośrednio po zarobieniu, a przed wyłożeniem do formy

3. Gotowego wyrobu, czyli ciasta po wypieczeniu i odkrojeniu 1 porcji tak, aby widoczny był przekrój ciasta.

Zdjęcia można wysłać na mojego Messengera lub na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.